جمعه 30 اردیبهشت 1401   22:44:31
اشتراک در فیسبوکاشتراک در توییتراشتراک در لینکدیناشتراک در گوگل پلاسنسخه متنی


نفت خام
در ماه ژانویه 2022، قیمت نفت‌خام‌ در بازار تک‌محموله‌، به دلایل قوی شدن عوامل بنیادین در بازار فیزیکی،  پیش‌بینی بهبود تقاضای نفت و نگرانی از کاهش عرضه نفت در ماه‌های دسامبر و ژانویه، همراه با تشدید تنش در نواحی اصلی تولید نفت، با افزایش روبرو گردید.
در ماه مذکور، میانگین قیمت سبد نفتی اوپک، با  11/03 دلار در هر بشکه، معادل 14/8 درصد، افزایش نسبت به ماه دسامبر  به 85/41 دلار در هر بشکه، رسید.
این رقم برای نفت‌خام‌های شاخص برنت، دبلیو‌تی‌آی و دبی به ترتیب، 85/57، 82/98 و 83/92 دلار در هر بشکه بود که 10/77، 11/29 و 10/52 دلار در هر بشکه بالاتر از سطح میانگین قیمت در ماه دسامبر 2021 قرار گرفتند.
قیمت نفت‌خام‌های شاخص برنت و دبلیو‌تی‌آی در قراردادهای آتی، به ترتیب در بازارهای بورس لندن و نیویورک، با 77/10 و 11/29 دلار در هر بشکه افزایش، به 85/57 و 82/98 دلار در هر بشکه، رسید. قیمت نفت‌خام شاخص عمان در قراردادهای آتی، در بازار بورس دبی در ماه ژانویه با 10/52 دلار در هر بشکه افزایش به 83/92 دلار در هر بشکه رسید.
 صندوق های پوشش ریسک و سایر مدیران مالی، در ماه ژانویه 2022، با توجه به افزایش قیمت‌های نفت، همراه با کاهش نگرانی‌ها از تاثیر شیوع ویروس «اومیکرون» بر تقاضای نفت، برای سودجویی بیشتر، اقدام به افزایش حجم خرید خود نمودند.



بازار فرآورده‌های نفتی و عملیات پالایشی

تحولات بازار نفتکش‌هاي نفت خام
با گذشتن از سالی که شاهد پایین‌ترین نرخ‌ها برای نفتکش‌ها در دهه اخیر بودیم، نرخ‌‌های کرایه تک محموله برای حمل‌ نفت‌خام سال 2022 را با کمترین رقم در پنج ساله گذشته شروع کرد. این در حالی است افزایش قیمت سوخت نفتکش‌ها بر درآمد شرکت‌های کشتیرانی تأثیر گذاشته است. نرخ کرایه نفتکش‌های «وی‌ال‌سی‌سی) همچنان رو به کاهش است. ولی در مقابل، نرخ کرایه نفت‌کش‌های سوئزماکس و اَفراماکس با افزایش روبرو شده‌ است. درآمدها، همچنان تحت تأثیر کاهش تقاضا و تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش شیوع ویروس «اُمیکرون» قرار گرفته‌اند.
نرخ کرایه نفتکش‌های مخصوص حمل فرآورده‌های نفتی، پس از افزایش جزئی در پایان سال گذشته که به دلیل تقاضای سوخت‌های گرمایشی و بنزین بود، با کاهش فصلی روبرو شد.
بازار نفت‌کش‌ها، سال 2022 را با ادامه تأثیرات ناشی از کاهش تقاضا در سال 2020 که مربوط به شیوع ویروس کرونا بود، آغاز کرد. این در حالی است که تقاضا برای نفتکش‌ها به دنبال کاهش بی‌سابقه ذخیره‌سازی‌ها رو به بهبود است. رشد ناوگان همچنان ادامه دارد و زمان لازم برای بازگشت به تعادل بازار طولانی به نظر می‌آید. در حالی که در پایان سال 2021، رشد مورد انتظار از دست رفت، پیش‌بینی می‌شود، نرخ‌ها در نیمه دوم سال جاری بهبود یابد و شاهد بازار پایدارتری در سال 2023 باشیم.



 


 
نسخه قابل چاپ